Szybki rozwój technologiczny wymaga od każdego uczestnika rynku stosowania wydajnego, elastycznego i dynamicznego procesu podejmowania decyzji, warunkującego powodzenie w działalności gospodarczej. Podejmowanie decyzji strategicznych w większości organizacji opiera się na analizie trendów i scenariuszy. Wykorzystuje się jednocześnie inne metody wspomagające podejmowanie decyzji, takie jak: drzewa decyzyjne, diagramy wpływu, analiza wielokryterialna, analiza kluczowych technologii i czynników, analiza SWOTC i in. W dotychczasowych projektach roadmappingowych, organizowanych przez duże koncerny, stosowano szczegółowe metody i narzędzia opracowane z punktu widzenia specyficznych potrzeb tych firm. Brakuje do tej pory praktycznych i powszechnie stosowanych metod wspomagania decyzji dostosowanych do specyfiki problemów decyzyjnych związanych z transferem i komercjalizacją technologii. Jednym z celów własnej polityki badawczej Fundacji Progress and Business jest rozwój tych metod.
Celem bezpośrednim takich metod powinno być
- pozyskiwanie, gromadzenie i przetwarzanie wiedzy o czynnikach otoczenia (gospodarczego, ekologicznego, społecznego, naukowo-technicznego itp.), w jakim funkcjonują organizacje wdrażające nowe technologie i opracowywanie na tej podstawie ich modeli ilościowych i jakościowych,
- badanie wzajemnych zależności czynników otoczenia organizacji, w tym identyfikacja ich dynamiki na podstawie wcześniejszych obserwacji, z zastosowaniem modeli teorii gier,
- klasyfikacja czynników sprawczych procesów zachodzących w otoczeniu, umożliwiająca określenia przyszłych sposobności podejmowania decyzji związanych z wpływem na otoczenie i ich konsekwencji.
- tworzenie wizji przyszłości (prognozy, trendy, scenariusze) ogólnych : organizacji i jej otoczenia oraz szczegółowych, związanych z rozwojem konkretnych technologii lub produktów.
Celem ostatecznym jest opracowanie reguł podejmowania decyzji optymalizujących kryteria jakości istotne dla wdrażającej Roadmapping organizacji. W zależności od sformułowania problemu decyzyjnego, reguły te mogą mieć postać planu strategicznego, listy priorytetów lub planu operacyjnego związanego z konkretną technologią czy produktem.